خانه آموزش و پرورش مقایسه یادگیری ونوآوری در 5 نوع مدرسه وضرورت تغییر در سیستم های آموزشی

مقایسه یادگیری ونوآوری در 5 نوع مدرسه وضرورت تغییر در سیستم های آموزشی

2 ثانیه خوانده شده
0
0
2,167

506780_te2LTsnM

مقایسه یادگیری ونوآوری در 5 نوع مدرسه وضرورت تغییر در سیستم های آموزشی

       در دورانی زندگی می کنیم که دیگر مدارس سنتی جوابگوی نیاز های دانش آموزان نمی باشد ولازم است کارکرد مدارس تغییر نماید وبه سمتی برود که افراد را برای زندگی در آینده که تفکر خلاق ، تفکر انتقادی .نوآوری و یادگیری مادام العمر از مشخصه های آن است آماده نماید .

           دكترابوالفضل بختياري پژوهشگر برجسته منتخب انجمن “توسعه علم” ژاپن، می گوید: روند تحولات موجود در دنياي امروز، اصلاحات آموزشي را امري اجتناب ناپذير و جهاني ساخته است. دكتر محمدرضا سركار آراني فوق دكتراي آموزش تطبيقي دانشگاه ناگوياي ژاپن وپژوهشگر برگزيده انجمن توسعه علم ژاپن در سال ۲۰۰۴، مي‌گويد:امروز از چين تا آمريكا، انگلستان تا كشورهاي حوزه خليج فارس و آسياي ميانه، برزيل تا اقيانوسيه و آفريقاي جنوبي تا ژاپن، آهنگ تغيير و شوق به تحول در آموزش به گوش مي‌رسد.

           به‌گفته آراني، بيشترين توجه برنامه‌هاي اصلاحات آموزشي بر توانمندسازي معلم و غني‌سازي فرآيند ياددهي، يادگيري متمركز است. وي افزود: توجه به ارتباط مدرسه و جامعه و برقراري تعامل اثربخش ميان آموزش مدرسه‌اي با زندگي اجتماعي، ماموريت اصلي اغلب برنامه‌هاي اصلاحات آموزشي كشورهاي مختلف جهان است.

       سركار آراني اظهار داشت: پژوهش‌هاي آموزشي بيش از برنامه‌هاي درسي به معلم و فرآيند تعامل او با دانش‌آموزان توجه دارند و بر “غني‌سازي يادگيري” تاكيد مي‌كنند. اين پژوهشگر برجسته گفت: تكاپوي جهاني در دستيابي به برنامه‌هاي راهبردي و اثربخش براي نوسازي و تحول نظام‌هاي آموزشي،تاسيس مدارسي است كه از طريق ترويج و غني‌سازي يادگيري – نه‌صرفا آموزش – به‌آدمي كمك كند تا ياد بگيرد وخلاق باشند و بخشي از فرآيند حيات بخش هستيکه همواره در حال تحول است باشد.

وی معتقد است: گسترش فرهنگ يادگيري در مدارس ياري مي‌رساند و محيطي را فراهم مي‌سازد تا معلمان از يكديگر بياموزند ، دانش حرفه‌اي خود را ارتقا دهند، در رفتار خود بازانديشي كنند و در تحول مستمر آموزش مشاركت كنند.در اين شرايط ظرفيت مدارس براي يادگيري سازماني افزايش مي‌يابد و مدارس به عنوان سازمان‌هاي يادگيرنده ترويج مي‌شوند. ….اين فرآيند همچنين به آزمون تجربه‌ها و امكان بازيافت ايده‌ها و داده‌ها، غلبه بر ترس‌از دانستن و ترويج يادگيري، گسترش تعامل بين فردي و مشاركت گروهي، توانمندسازي افراد به عنوان عوامل پيش برنده تغيير و بهبود تدريجي آموزش، جستجو و به كارگيري زبان و فهم مشترك، احساس نياز به يادگيري مستمر براي سرتاسر زندگي در مدارس كمك می کند.

براین اساس مقایسه 5 نوع مدرسه می تواند چراغی فراروی دست اندرکارات تعلیم وتربیت باشد.

 

 مقایسه یادگیری ونوآوری در 5 نوع مدرسه

م1

محمد خزایی مدیر کانون تفکر خلاق کرمانشاه ( در شرف تاسیس ) http://fekrekhalagh.com

بر گرفته از مقاله ای باعنوان پنج نوع مدرسه، شش محور سازماني نويسنده : مرتضي مجدفر

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده محمد خزائی
بارگذاری بیشتر در آموزش و پرورش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *