خانه خلاقیت کارکرد خلاقیت ونوآوری در کار آفرینی ( بخش دوم )

کارکرد خلاقیت ونوآوری در کار آفرینی ( بخش دوم )

12 ثانیه خوانده شده
0
0
1,753

چرا خلاقیت ونوآوری در کار آفرینی نقش اساسی دارد ؟

1creat002-نقطه آغاز کار آفرینی با یک ایده رقم می خورد! وایده از یک فکر خلاق شروع می شود وبه نوآوری می انجامد، بنا براین، اساس کار آفرینی از یک ایده خلاق است.

2-     عمر نوآوری کوتا است،بر این اساس باید همواره جریان خلاقیت ونوآوری در سازمان جاری باشد . تا سال 2011 تعداد 24900اختراع به نام گوگل ثبت شده (google2011)واین بیانگر اهمیت نوآوری در گوگل به عنوان یکی از موفق ترین کار افرینان عصر حاضر است. سازمانی که بخواهد ماندگاری خود را حفظ کند باید خلاق ورقابتگر باشد .

3-     کارآفرین هرروز با مساله ای جدید روبرو می شود واین مسایل یا ساختار مند ند،که به تفکر منطقی نیازدارند یا غیر  ساختار مند[1]،که به فکر خلاق نیاز منداست، فراموش نکنیم مسایل جدید را نمی توان با راه حل های قدیمی حل نمود .

4-     خلاقیت بنیانی انگیزشی دارد ، یعنی ،انگیزه، اصلی ترین عامل خلاقیت وعنصر مشترک بین خلاقیت وکار آفرینی است . حفظ خلاقیت در گرو حفظ انگیزه افراد است ، فرد خلاق در انجام یک وظیفه زمانی مبادرت به خلق افکار ابتکاری خواهد کرد که برای این کار محرک کافی داشته باشد ، این محرک چیزی جز تحرک درونی فرد نیست ،یعنی جوشش از سر میل وشوق ورغبت ،این نکته ایست که در بحث خلاقیت در کارافرینی نیز باید مورد توجه قرار گیرد به سخن دیگر آدمی تا زمانی که احساس موثر ومفید بودن ننمایند رغبتی به انجام کار نخواهند داشت(پیر خائفی 1377)

تقريباً همه مسئولان طراز اول مؤسسه ها، از جمله مديران عامل شركت هاي مندرج در ليست Fortune500 ، پژوهشگران و مشاوران به اتفاق بر اين باورند كه تنها راهي كه شركت ها مي توانند با همه چالش هايي كه در دهه 1990 با آنها روبه رو شوند، مقابله كنند. این است که باید مبتكرو نوآور باشند. اينتل، جانسون اند جانسون، نورداستروم وهيولت پاكارد همگي براي حفظ بقا و پيروزي خود دست به نوآوري زدند. يا نوآوري كنيد يا محو شويد. نوآوری در فرایند ،محصول ،بازاریابی ومدیریت واین یعنی کل فرایند کارآفرینی  هیگینز به نقل از احمدپور(1381)

hires_3

در سالهای اخیر به این نتیجه رسیده ایم که یک روش کاملا”عقلایی (تفکر منطقی ) تمامی ابعاد حل مساله را در بر نمی گیرد خلاقیت برای موفقیت آمیز واستدلالی بودن حل مساله امری حیاتی است . بنابر فرایند این حل مساله را می توان به عنوان فرایند حل خلاق مساله([2] (CPSنام برد….تفکر استدلالی وشهودی هردو در این مرحله صورت می گیرد ….خلق راهکار های مختلف تا حدودی یک امر عقلایی واستد لالی وتا حدودی شهودی وغیر استد لالی است ….واین قدرت شهود شما را زیاد میکند ….. فرایند گزینش عمدتا”یک فرایند عقلایی واستد لالی است،اما تصمیم گیرندگان خیلی ماهر بر قدرت ادراک وشهود خود تکیه می کنند. همان

یکی از ویژگی های برجستة کارآفرینان، و به طور کلی مدیران خلاق، «خلاقیت» آنها است (صمد آقایی، ۱۳۷۸).

کنجکاوی ابهام پذیری متفاوت دیدن وتفکر واگرا فرد را همواره در روبروشدن با مسایل به راه حل های دیکر ومتفاوت سوق می دهد واین ابزار واساس کار آفرینی است تفکر جانبی به عنوان یک تکنیک خلاقیت فرد را به سمت نوع دیکر دیدن وخارج از جعبه وچار چوب های معمول فکر کردن است واین می تواند بستر ساز دستیابی به ایده های ناب شود ونوآوری در رویه ها ،محصول وحل مساله گردد .ادر (1387)

میتوان ازسیالیت (قابلیت ارائه ایده های فراوان)،ابتکار(قابلیت ارائه ایدههای جدیدونامتداول)،انعطاف پذیری (توانایی حرکت میان شیوههای مختلف)،به عنوان مؤلفه هاوعناصر خلاقیت نامبرد. Raposo & etal. (2008)

 براین اساس خلاقیت ونوآوری جزء تفکیک ناپذیر وعامل حیاتی برای کار آفرینی است یعنی اصولا” بدون خلاقیت ومحصول آن یعنی نوآوری  کارآفرینی یا ابتر است یا بی معتا 

 بر گرفته از مقاله اینجانب محمد خزایی در کنفرانس ملی سالانه  کار آفرینی ونوآوری  استراتژیک با عنوان :”بهره گیری از نظریه عصب شناسی در ایجاد خلاقیت ونوآوری در مسیر کارآفرینی استراتژیک”         http://fekrekhalagh.com  

 

[1]-منظور از غیر ساختار مند یعنی غیر فابل پیش بینی ، مبهم وپیچیده

[2] -cerative problem solving

  • کارکرد خلاقیت ونوآوری در کار آفرینی (بخش 1)

    کارکرد خلاقیت ونوآوری در کار آفرینی (بخش 1) کار آفرینی به عنوان موتور توسعه وپیشرفت جوامع،…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده محمد خزائی
بارگذاری بیشتر در خلاقیت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

کارکرد خلاقیت ونوآوری در کار آفرینی (بخش 1)

کارکرد خلاقیت ونوآوری در کار آفرینی (بخش 1) کار آفرینی به عنوان موتور توسعه وپیشرفت جوامع،…