خانه خلاقیت چگونه کودکان مثل نابغه ها بیندیشند وخلاق باشند؟ (بخش اول )

چگونه کودکان مثل نابغه ها بیندیشند وخلاق باشند؟ (بخش اول )

6 ثانیه خوانده شده
0
0
4,405

چگونه کودکان مثل نابغه ها بیندیشند وخلاق باشند؟  (بخش اول )

علمای تعلیم و تربیت، روشهای متعددی برای آموزش خلاقیت و ظهور نبوغ در کودکان پیشنهاد می‌کنند که به نوعی هم پوشای دارند که به برخی از آنها می پردازیم.

۱-  به عقاید عادی و غیر عادی کودکان احترام  بگذاریم :    برای خلاق شدن ،باید بچه ها راوادار کنیم که ا ظهار نظر کنندو نظرات متفاوت آنها را تشویق نماییم وآنها را به سمتی متمایل کنیم که   متفاوت ببینند ومتفاوت بیندیشند ،همانطور که می دانید نیوتون اگر نیری جاذبه را کشف کرد علتش متفاوت دیدن ا و بود وگر نه آدم های زیادی افتادن سیب یا میوه های دیگر را از درخت دیده اند !.

۲- پرسشهای برانگیزنده و محرک برای آنان طرح کنیم :    
مثلا”از بچه ها بپرسیم بعد از آب شدن برف سفیدی آن کجا می رود؟یا اگر دریا ها قرمز بود ند چه اتفاقی می افتاد ؟.و…..

یادمان باشد که کلید گشایش ذهن بچه ها سئوال است وبچه ها میانگین ۱۲۵ سئوال در روز می پرسند که این تعداد در بزرگسالان حدود ۵ سئوال است !. فراموش نکنیم سئوالات بچه ها را پاسخ گشاینده بدهیم نه مسدود کننده ! خوب است گاهی سئوالشان را با سئوال جواب بدهیم یا سئوال چالشی از آنها بپرسیم.

۳- تلاش کنیم استعدادهای کودکان را  تشخیص وتمیزدهیم : شاید یکی از مهمترین وظیفه اولیا ومعلمین کشف استعداد کودکان وتلاش بری شکوفایی آن است، البته باید بچه ها را راهنمایی وکمک کنیم تا خودشان را کشف کنند وبرای این کار باید فرصت تجربه کردن منطقی رادر زمینه های مختلف (علمی ، هنری ، ورزشی و….) به انها بدهیم
۴- به کودکا نمان آزادی عمل بدهیم . بچه ها از وقتی که به حرکت می افتند سعی میکنند دنیای پیرامون خود را کشف کنند . اگر  آزادی عمل را از آنان بگیریم (با رعایت ایمنی )عملا” از اولین مرحله رشد وشکوفایی آنها  یعنی کشف دنیای پیرامون آنها جلوگیری نموده ایم . (شکوفایی خلاقیت کودکان، ترزا آمابلی، ص ۱۱۴)
۵- به کودکان احترام بگذاریم و توانایی آنها ایمان داشتن باشیم .بی شک ایجاد احساس ارزشمندی در کودکان ،خود پنداری مثبت را در آنان تقویت می کند واین زمینه ای است برای اساسی ترین پایه وبنیان خلاقیت یعنی اعتماد به نفس واین یعنی خود باوری!. (تورنس، اسمیت، درو)
۶- کودکان را در انجام کارهای خلاق تشویق کنبم :یادمان باشد کوچکترین عمل خلاقانه را تشویق نماییم البته تشویق بیرونی کارکرد دایمی ندارد ولازم است خود انگیختگی ومشوق های درونی را در آنان تقویت نماییم تا جریان پویایی در آنان جاری شود .            ادامه دارد …..

محمد خزایی مدیر کانون  تفکر خلاق کرمانشاه  ( در شرف تاسیس )     http://fekrekhalagh.ir

بخش دوم را اینجا ببینید

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده محمد خزائی
بارگذاری بیشتر در خلاقیت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *