خانه آموزش و پرورش پژوهش وخلاقیت دوبال برای نوآوری وکار آفرینی، به بهانه نهمین جشنواره پژوهش واختراعات دانش آموزان سمای کشور

پژوهش وخلاقیت دوبال برای نوآوری وکار آفرینی، به بهانه نهمین جشنواره پژوهش واختراعات دانش آموزان سمای کشور

6 ثانیه خوانده شده
0
0
1,739

پژوهش وخلاقیت دوبال برای نوآوری وکار آفرینی،

به بهانه نهمین جشنواره پژوهش واختراعات دانش آ موزان سمای کشور

در تاریخ 15 و 16 مرداد ماه نهمین جشنواره پژوهش واختراعات دانش آموزان سمای کشور در شهرستان قایم شهر بر گزار گردید ویکی از دانش آموزان مدرسه ما که دبیر راهنمایش بودم موفق به کسب رتبه اول در بخش ریاضی جشنواره گردید .این حرکت وبرنامه را به فال نیک می گیریم وچنین برنامه هایی را قدمی در جهت توسعه امر پژوهش در بین دانش آموزان که فردا می توانند شاکله دانش جویان پژوهشکر را تشکیل می دهند می دانم اما در نگاه بدبینانه : “بایک گل بها نمی شود”، حقیقت تلخ این است که روح حاکم در سیستم اموزشی ما رویکرد تراکم وانباشت ذهن دانش آموزان است واین رویه منجر به تربیت نسل پژوهشکر وخلاق ، کار آفرین ونوآور نمی شود .

در برهه ای از زمان زندگی می کنیم که سیستم های آموزشی سنتی دیگر پاسخگوی زندگی نیست، مدارس ودانشگاهها باید به دانشگاهها ومدارس نسل سوم تبدیل شوند . جناب آقای دکتر واشقی فراهانی معاون دانشگاه آزاد در اختتامیه اذعان داشتند که تحقق “دانشگاه نسل سوم” که دانشگاه پژوهش محور وکار افرین است از مدارسی میتواند تغذیه نماید که پژوهش محور باشند وجناب آقای دکتر قلی زاده رئیس سمای کشور هم رسالت سما را تبدیل مدارس سما به مدارس پژ وهش محور وخلاق دانستند و ابزار آن را دانش توام با تجربه وعمل وبینش توام با عشق وامبد دانستند ،با این اطهار نظر ها که بسیار امیدوار کننده بود می توان گفت : (جانا سخن از زبان ما می گویی “)h3

واما پیشنهاد حقیر این است که این مهم محقق نخواهد شد مگر:

1-پژوهشگری ، کنجکاوی و پرسشگری را ازدوره ابتدایی توسعه دهیم ونهادینه نماییم ، اصولاخلاقیت را در سنین پایین می توان پرورش داد در سنین بالا می شود آن را شکوفانمود زیرا شخصیت وتفکر از سنین پایین شکل می گیرد ودر سین بالاتر صیقل می خورد .

2-محتوای آموزشی موجود با محتوی آموزشی که رویکر تحول نگر داشته باشد واز ظرفیت کل مغز (نیمکره راست وچپ آن ) بهره بگیرد جایگزین نمایم .

3-پژوهش ومساله محوری وتوسعه تفکر خلاق وانتقادی در تمام دروس مد نظر قرار دهیم .

4-به معلمان یادگیری خلاق را آموزش دهیم وآنان را با کار برد هوشهای چندگانه و نظریه عصب شناسی برای یادگیری موثر آشنا نماییم .

5-هنر وتربیت بدنی را همواره جدی بگیریم (چه آموزش رشته های هنری چه بهره گیری از آن در روند آموزش) زیرا هنر نیمکره راست را تقویت می نماید

6-فعالیت های گروهی ویادگیری گروهی را عملا” توسعه دهیم زیرا دانشمندان راهبرد های هزاره سوم را “کار گروهی وتفکر خلاق” می دانند .

فراموش نکنیم که پژوهش وخلاقیت مکمل یکدیگرند.

محمد خزایی مدیر کانون  تفکر خلاق کرمانشاه  ( در شرف تاسیس )http://fekrekhalagh.com

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده محمد خزائی
بارگذاری بیشتر در آموزش و پرورش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *