راهبرد قرن 21 بر اساس نظر دانشمندان برای تربیت فرزندان وآموزش آنان
1-بهره گیری از تفکر خلاق
حقیقت این است که با توجه به تغییرات وتحولات سرسام آور وبحرانهای مختلف ناشی از فناوری ها ، ما نمی دانیم که فردا بچه های ما با چه مشکلات وموانعی بر خورد خواهند کرد اما اگر کمی بیندیشم به این نکته خواهیم رسید ، برای اینکه مسایلشان را حل کنند باید فکر خلاق داشته باشند یادمان باشد مسایل امروز را نمی توانیم با راه حل های دیروز حل کنیم !وبه تبع باید سمت وسوی آموزش وتربیت در خانواده ها ومراکز آموزشی به سوی توسعه تفکر خلاق وتفکر انتقادی سوق پیدا کند ودلخوشی ما کسب نمره توسط بچه هایمان در مدرسه نباشد زیرا فردا نمره در زندگی آنها تاثیر چندانی ندارد بلکه این توانایی اندیشیدن وتجزیه وتحلیل ویافتن راههای موثر برای حل مسایل زندگی است که کار برد دارد .لازمه این کار توجه به فعالیت هایی است که سمت راست مغز را تقویت می کند لازم به ذکر است سیستم های آموزشی هم وغم خود را بر سمت چپ مغز قرار داده در حالی که آموزش موثر در توجه به کل ظرفیت مغز است .
2- توانائی ارتباط موثر وباهم کارکردن
ما انسانها نیازمند زیست گروهی هستیم وکار گروهی لازمه موفقیت اجتماعی است بنابر این ،یادگیری با هم زیستن وانجام کار گروهی ضرورتی اجتناب نا پذیر در هزاره سوم است زیرا فضای مجازی انسانها را به سوی” منزوی شدن” می برد نمونه موفقیت در کار گروهی، شرکت موفق مایکروسافت است که ویندوز 2003 با همکاری تیم 5000 نفری تولید نمود .ولازم به یادآوری است که در اصول یادگیری یونسکو مهارت باهم زیستن بسیار مهم تلقی گردیده است .
محمد خزایی مدیر کانون تفکر خلاق کرمانشاه ( در شرف تاسیس ) http://fekrekhalagh.com